همشهری آنلاین: چاپ نسخه‌های نفیس امری نیست که به راحتی و به وفور انجام شود. در ایران کارهای خوبی انجام گرفته و البته متناسب با وضعیتی است که ما در امر چاپ متون داریم

جعفریان

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ستاد خبری نخستین جشنواره کتاب نفیس و نسخ خطی ایران،حجت الاسلام والمسلمین رسول جعفریان، رئیس کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس پس از بیان مطلب فوق گفت: کتابخانه ملک، کتابخانه مجلس، میراث مکتوب و برخی از مراکز دیگر مانند دایره‌المعارف بزرگ اسلامی و مرکز نشر دانشگاهی طی سال‌های گذشته متونی را به صورت نفیس چاپ کرده اند.

البته لازم هم نیست هر اثری چاپ شود اما این که بهترین و همراه با پژوهش‌هایی باشد که در اطراف آن انجام می‌گیرد، لازم است.

وی افزود: برخی از آثار نیز که تصحیح آن‌ها به سادگی ممکن نیست بهتر است لااقل به صورت عکسی منتشر شود. تفسیر کتاب الله یکی از بهترین آثاری است که در سال گذشته توسط کتابخانه مجلس منتشر شد.

رئیس کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس در ادامه افزود: تولید و نشر کتاب نفیس یک امر رقابتی است و تابع اصول بازار. در اروپا، مراکزی برای چاپ کتاب‌های نفیس وجود دارد که فوق‌العاده با دقت کار می‌کنند.

به علاوه تنوعی در حوزه فرهنگ‌های مختلف دارند. ما در ایران مجبوریم فقط برای ایران یا حداکثر کشورهای عربی کار بکنیم.

انگیزه لازم برای چاپ آثار نفیس مسیحی نداریم. در غرب کارها به صورت جهانی انجام می شود و برخی از این مراکز آثار عثمانی، ایرانی، هندی و غیره را علاوه بر آثار خود چاپ می‌کنند.

طبیعی است که ما نمی توانیم با آنها رقابت کنیم. لازم هم نیست. مهم این است که ما کارهای مربوط به حوزه فرهنگ خودمان را منتشر کنیم، اما درست و دقیق و زیبا منتشر کنیم.

شایان ذکر است کتابخانه،موزه و مرکز اسناد مجلس از جمله حامیان برگزاری نخستین جشنواره کتاب نفیس و نسخ خطی ایران است.

نخستین جشنواره کتاب نفیس و نسخ خطی ایران از 23 تا 27 بهمن در کتابخانه ملی ایران برگزار می‌شود.

کد خبر 127728
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز